Positiivisen pedagogiikan asiantuntija: ”Onnistumaan oppii onnistumalla!”

25.05.2020
Iina-Ruusa Pyykkönen
Kuva: www.positive.fi

Mitä positiivinen pedagogiikka on ja mitä tekemistä sillä on kielenoppijoiden motivaation kanssa? Muun muassa näihin kysymyksiin saimme vastauksia, kun tapasimme tohtoritutkija Kaisa Vuorisen Helsingin yliopistosta kevään viimeisessä webinaarissa 12. toukokuuta.

”Positiivinen pedagogiikka tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että annetaan jokaiselle opiskelijalle mahdollisuus onnistua opintopolulla ja autetaan jokaista löytämään omat kykynsä ja vahvuutensa” kertoo Vuorinen. Hän kannustaa ohjaajia antamaan mahdollisimman paljon positiivista, kannustavaa palautetta ja luomaan yhteenkuuluvuudentunnetta ryhmissä. Tärkeämpää on se, miten ohjaaja toimii, kuin se, mitä hän sanoo.

Vuorinen nostaa positiivisen ilmapiirin tärkeäksi motivaation herättäjäksi. Myönteiset tunteet saavat oppijassa aikaan dominoefektin, joka lopulta lisää hyvinvointia, parantaa oppimista ja motivoi ponnistelemaan sinnikkäästi uuden äärellä. Jokaisella tunnilla olisi hyvä ruokkia oppijoiden kyvykkyyden kokemuksia, huomata pienetkin edistysaskeleet ja sanoittaa ne ääneen oppijalle. Vaikka yhteistä kieltä vasta harjoitellaan, jo ohjaajan positiiviset ajatukset ja eleet heijastuvat voimakkaasti oppijaan.

Tutkijan vinkit positiivisen ilmapiirin luomiseksi

  1. Panosta aloitukseen: saa ihmiset tuntemaan olonsa tervetulleiksi. Odota heitä innostuneena ja ota heidät ilolla vastaan.
  2. Huomaa jokainen pieni edistysaskel ja sanoita se. Kun opiskelija käyttää vahvuuksiaan, kehu häntä ja anna hänelle tunnustusta.
  3. Jaa kukkuramitoin hyvää mieltä ja kannustusta. Ihmisillä, joilla on huonoja kokemuksia itsestään oppijoina, on erityisen suuri tarve positiiviselle vahvistukselle.

Katso tallenne webinaarista täältä.

Kaikki webinaarit linkkeinä sivuillamme (linkkilistan alapuolella).


Tilaa uutiskirje

Julkaisemme verkostomme vapaaehtoisille tarkoitettua uutiskirjettä viisi kertaa vuodessa.
Valitse uutiskirje:

Sähköpostiosoitteesi: