Kielen omaksuminen ja ymmärtämisstrategiat nousivat esiin kevään toisessa webinaarissa
Tapasimme 5. toukokuuta Maria Ahlholmin puhekielen omaksumista käsittelevässä webinaarissa. Maria Ahlholm on soveltavan kielentutkimuksen dosentti Helsingin yliopistosta. Tallenne webinaarista on katsottavissa tämän uutisen alla olevasta linkistä elokuun 15. päivään saakka. Webinaarin viesti on selkeä: alkuvaiheessa kannattaa keskittyä kuullunvaraiseen kielenoppimiseen. Jotta tämä onnistuisi, tarvitaan sosiaalisesti turvallinen ympäristö.
Webinaarissa Ahlholm tuo esille, kuinka kielenoppija elää aluksi uuden kielen keskellä kuin kaaoksessa. Opettajan tehtävä on paloitella uusi kieli sopivina annoksina tarjolle. Lyhyistä kielenpätkistä kielenoppijan on helpompaa alkaa rakentaa kokonaisuuksia kuin irrallisista kieliopillisista faktoista tai pelkistä sanojen perusmuodoista. Ahlholm puhuukin mielellään formuloista, ilmauksista tai sanojen taivutusmuodoista, joita yhdistelemällä voi käyttää kieltä ja rakentaa moniin tarpeisiin sopivia yhdistelmiä. Tähän ajatukseen perustuu myös Toisto-menetelmä, jota Ahlholm on ollut kehittämässä.
Ahlholm kertoo webinaarissa myös ymmärtämisstrategioista, joita kielenoppija käyttää omaksumisen alkuvaiheessa. Strategiat ovat sekä tiedollisia että sosiaalisia. Tutkimusten mukaan oppijalle on tärkeää paitsi kuulua ryhmään, myös antaa vaikutelma ymmärtämisestä ja osallistumisesta. Muutamallakin fraasilla tai kommentilla voi osallistua toimintaan, vaikka tilanteen lukeminen olisikin osittain arvailua. Tilannetta helpottaa, jos ryhmään kuuluu turvallisia vertaisia, joiden apu on tarvittaessa käytettävissä.
Ahlholmin vinkkejä Luetaan yhdessä -ohjaajalle
- Suunnittele, mitä puhut. Puhu vain tarpeellinen. Anna oppijan käyttää kieltä.
- Luo turvallinen ilmapiiri, jossa ei ole pelkoa kasvojen menetyksestä. Aikuista kielenoppijaa hidastaa usein virheiden pelko.
- Luo mahdollisuuksia osallistumiseen: opeta fraaseja, joilla oppija voi osallistua keskusteluun, vaikkei ymmärtäisikään kaikkea.
- Vie alkeisoppija kokemusten äärelle. Kokeminen, tekeminen ja keskusteleminen tukevat muistinvaraista oppimista.
- Tue arvaamista ymmärtämisstrategiana: havainnollista päivän aihetta esittämällä, näyttämällä kuvia, videoita ja lehtileikkeitä.
- Valokuvat toimivat usein paremmin kuin piirretyt kuvat. Luku- ja kirjoitustaidottomuus vaikuttaa myös siihen, miten oppija katsoo ja ymmärtää kuvia.
Katso koko webinaari tallenteena täältä.
Kaikki webinaarilinkit sivuillamme (heti linkkilistan jälkeen)