Digiloikan jalanjälki

19.12.2019
Henna-Maija Syrjälä

Tämän vuoden digipilottimme on nyt saatu pakettiin ja on hyvä hetki pohtia sen tuomia oivalluksia ja tuloksia.

Digipilotin tavoitteina oli: 

1) selvittää, mitkä ovat parhaita tapoja hyödyntää tabletteja suomen kielen opetuksessa ja kuinka monta laitetta ryhmissä olisi hyvä olla

2) opettaa digitaitoja opiskelijoille ja rohkaista heitä käyttämään laitteita ja digimateriaaleja myös vapaa-aikanaan

3) opettaa digitaitoja vapaaehtoisille ja tutustuttaa opetuksessa hyödynnettäviin verkkomateriaaleihin. 

Pilotin aikana tabletteja on kokeiltu ryhmissä eri kokoonpanoilla ja eri tavoin ja ne sopivatkin käytettäväksi todella monin tavoin kielenopiskeluun, tiedonhakuun sekä erilaisten päivittäisten asioiden hoitamiseen tai sen harjoitteluun. Monessa pilottiryhmässä on huomattu, että kielitaidoiltaan hyvinkin eritasoisten opiskelijoiden kanssa voi mainiosti käyttää tablettia. Jopa luku- ja kirjoitustaidottomien opiskelijoiden kanssa, joiden kanssa on saattanut muuten olla hankalaa päästä alkuun, on tabletin avulla löytynyt hyödyllisiä ja kiinnostavia tehtäviä ja ne ovat tarjonneet oivaltamisen iloa.

Toisaalta tabletteja voivat yhtä lailla käyttää tietenkin vaikka korkeakoulutetut opiskelijat ja aivan kaikki siltä väliltä, käyttötavat ja materiaalit vain tulee sovittaa tilanteen ja käyttötarkoituksen mukaan. Tabletteja on pidetty keskimäärin helppokäyttöisinä, sillä useimmilla on kokemusta samalla logiikalla toimivista älypuhelimista ja tabletti on lisäksi näppärä ottaa käyttöön tunnilla verrattuna vaikka läppäriin, joka taas soveltuu paremmin hieman toisenlaiseen käyttöön.

Mutta mitä muuta pilotin aikana havaittiinkaan? Tarkemmat johtopäätökset voit lukea loppuraportista täällä.


Tilaa uutiskirje

Julkaisemme verkostomme vapaaehtoisille tarkoitettua uutiskirjettä viisi kertaa vuodessa.
Valitse uutiskirje:

Sähköpostiosoitteesi: