Toiston noin kymmenen käskyä

24.04.2023
Henna-Maija Syrjälä
Hanna-Kaisa Malkavaara Toisto-verkoston tapaamisessa Helsingissä 2023.

Maaliskuisessa Toisto-verkoston tapaamisessa Hanna-Kaisa Malkavaara kertoi pitkään kokemukseensa perustuvia vinkkejä siitä, mitä Toisto-tuokiota ohjatessa kannattaa erityisesti huomioida. Vaikka Toisto-tuokiot ovat valmiiksi käsikirjoitettuja, on niissä tilaa myös ohjaajien omalle persoonalle ja luovuudelle. Tietyt asiat kannattaa pitää aina mielessä tuokiota vetäessä. Nämä vinkit löydät koottuna tästä artikkelista.

Puhu hitaasti ja vähän. Selkeä ja rajattu puhe tekee tilanteesta ymmärrettävämmän oppijalle, joka on vielä kielitaidon alkutaipaleella. Puheen tukena kannattaa käyttää eleitä ja ilmeitä. Äänen korottaminen, synonyymien luetteleminen ja sanojen taivutuspäätteiden liioittelu kannattaa sen sijaan unohtaa. Ne eivät auta oppimisessa. 

Älä puhu kielioppia. Toisto perustuu ajatukseen, että kieli on tehty käyttämistä varten. Siksi Toistossa opetellaan erityisesti sitä puhetta, mitä arjessa tarvitaan. Kun oppijat alkavat pohtia kielten rakenteiden selityksiä, Toisto-ohjaajan tehtävä on selittämisen sijaan pikemminkin rajata keskustelua. Toisto-ohjaaja ei ole sama asia kuin S2-opettaja, ja systemaattisemmalle kielen opiskelulle on oma paikkansa virallisilla kielikursseilla.

Toista vielä kerran. Toistoja alkaa kertyä ja ohjaaja tulkitsee oppijoiden nyökyttelystä, että asia on tullut selväksi. Toistaminen alkaa tuntua ohjaajankin mielestä jo vähän tylsältä.  Silloin on syytä toistaa vielä lisää! Nyökkäily tarkoittaa usein sitä, että asia on vasta kirkastumassa oppijoille. Jos toistaminen alkaa tuntua yksitoikkoiselta, toistettavia asioita voi yhdistellä esimerkiksi aiemmin opittuun. ”Kielen oppiminen vaatii älyttömän monta toistoa”, Hanna-Kaisa summaa.

Älä keksi pyörää uudestaan. Toisto-tuokion rakenne toimii ja se kannattaa säilyttää samanlaisena tunnista toiseen. Ennakoitava rakenne auttaa oppijaa keskittymään oppimiseen: hänen ei tarvitse käyttää energiaa sen miettimiseen, mitä seuraavaksi tapahtuu. Ohjaajaakin voi keskittyä olennaiseen.

Muista puhuva sanakirja. Myös apuohjaajan toimiminen puhuvana sanakirjana auttaa oppijaa keskittymään olennaiseen. Kun oppija tietää saavansa sanakirjalta apua, hänen ei tarvitse jännittää omaa vuoroaan. Jos sanakirja-termin käyttö tuntuu kankealta, voi oppijoita opastaa avun pyytämiseen myös sanomalla: ”Tässä on Leena. Leena auttaa.”

Toistossa saa nauraa. On hienoa, jos toistossa on hauskaa. Toiston toiminnallisuus ja mahdollisuus käyttää rekvisiittaa tekee oppimistilanteista usein hauskoja, mikä keventää ilmapiiriä ja tukee oppimista. Oppijoiden taustalla voi olla vaihtelevia kokemuksia opiskelusta ja kuormittavia tilanteita, ja tällöin Toisto-tuokio on kaivattu hengähdystauko kaikesta muusta. Ilolla on tuokioissa monta merkitystä!

Muista puhekieli. Joskus ohjaaja jää pohtimaan, pitäisikö hänen opettaa tuokiossa kirja- vai puhekieltä. Perussääntönä voi pitää sitä, että Toistossa opetellaan kieltä, jolla ihminen tulee toimeen. Jos oppija oppii pelkästään kirjakieltä, opittua ei välttämättä pysty hyödyntämään sellaisenaan arjessa. Puhekielen opettaminen on joskus tarpeen.

Puhuminen on ykkönen, kirjoittaminen on kakkonen. Erityisesti kouluja käyneet oppijat voivat haluta tehdä muistiinpanoja tuokion aikana. Ne voivat auttaa oppijaa, mutta eivät ole ensisijainen asia Toistossa. Erityisesti niiden oppijoiden kohdalla, joille latinalaiset aakkoset eivät ole tuttuja, kirjoitusasuun keskittyminen vie fokuksen väärään suuntaan. Toisto-tuokioissa treenataan puhumista.

Jos mahdollista, ota vähintään yksi ohjaajakaveri mukaan. Useamman ohjaajan läsnäolosta on monenlaista hyötyä. Tällöin voidaan jakautua esimerkiksi pienempiin ryhmiin tekemään harjoituksia. Näin ohjaajat voivat paremmin tukea eri tasojen alkeisoppijoita heidän tarpeidensa mukaan.

Mitä tehdä, kun kaikki on tehty ja on vielä 10 minuuttia aikaa? Netistä löytyy paljon materiaalia oppimisen tueksi. Ylen sivuilta löytyy esimerkiksi Finnish phrases -videoita Toisto-tuokioihin liittyvistä teemoista. Numeroita ja viikonpäiviä voidaan käydä läpi etu- ja takaperin, samoin oppijoiden ikää, puhelinnumeroita tai päivän säätä. Hanna-Kaisa vinkkaa pitämään mukana ”takataskulappuja”, joiden avulla voidaan helposti kerrata erilaisia asioita.

Toivottavasti näistä vinkeistä on iloa ja tukea kaikille Toiston vapaaehtoisille!


Tilaa uutiskirje

Julkaisemme verkostomme vapaaehtoisille tarkoitettua uutiskirjettä viisi kertaa vuodessa.
Valitse uutiskirje:

Sähköpostiosoitteesi: