Toisto-menetelmä kouluihin!

Sosiaalista suomea – Toisto-menetelmä kouluihin -hanke 17.2.2025 – 16.2.2028

HANKETTA RAHOITTAA

Hanketta rahoittaa Euroopan unionin Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto (AMIF).

Hanketta rahoittaa Euroopan unionin sisäasioiden Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto (AMIF).

Sosiaalista suomea – Toisto-menetelmä kouluihin -hankkeessa edistetään suomen kielen oppimista peruskoulujen valmistavassa opetuksessa valtakunnallisesti Toisto-menetelmän avulla. Hanke tukee niin vastasaapuneiden koululaisten kuin heidän vieraskielisten huoltajiensa suomen alkeiden oppimista, kodin ja koulun yhteistyötä sekä kotoutumista. Toisto-menetelmä juurrutetaan osaksi valmistavaa opetusta kouluttamalla opetusalan ammattilaisia ja suomea osaavia vapaaehtoisia ja huoltajia Toisto-ohjaajiksi sekä kehittämällä valmiit, maksuttomat materiaalit ohjaajille.

HANKKEEN KOHDERYHMÄT

  • opetusalan ammattilaiset monialaisesti,
  • suomea opettelevat peruskoululaiset,
  • ja heidän huoltajansa kolmansista maista,
  • suomea osaavat huoltajat ja vapaaehtoiset.

TAVOITTEET JA TOIMINNOT

Hankkeessa tuetaan Toisto-menetelmän käyttämistä osana valmistavaa opetusta peruskouluissa. Oppilaitosten ammattilaisia ja asiantuntijoita koulutetaan menetelmän käyttöön ja Toisto-tuokioiden toteuttamiseen. Hankkeen aikana kehitetään Kaverikieli-malli, jossa suomen kieltä opetetaan erityisesti sosiaaliset suhteet ja vuorovaikutus huomioiden. Opettajille ja ohjaajille tuotetaan valmiit Toisto-materiaalit lasten ja nuorten suomen kielen opetuksen tueksi. Kaverikieli-mallin Toisto-materiaalit julkaistaan kaikkien saataville hankkeen aikana.

Huoltajille kehitetään Huoltajien Toisto -malli, jossa valmistavassa opetuksessa olevien lasten vieraskieliset huoltajat oppivat puhumaan suomen kielen alkeita Toisto-ryhmissä. Samalla he oppivat käytänteitä kodin ja koulun yhteistyöstä. Suomea osaavia vertaisohjaajia (huoltajia, vanhempia) ja vapaaehtoisia sekä oppilaitosten ammattilaisia koulutetaan Toisto-menetelmän ja huoltajille suunnatun materiaalin käyttöön sekä Toisto-ryhmien järjestämiseen. Lisäksi ohjaajille tuotetaan valmiit Toisto-materiaalit, joiden avulla ryhmää voi ohjata. Huoltajien Toisto -mallin materiaalit julkaistaan kaikkien saataville hankkeen aikana, jotta niistä voivat hyötyä kaikki oppilaitokset, kunnat ja järjestöt Suomessa.

Toisto-menetelmä

Toisto-menetelmä on 2015 Helsingin yliopistossa kehitetty suullinen opetusmenetelmä. Oppiminen perustuu luonnolliseen kielen oppimisen järjestykseen; kuuntelemiseen, toistamiseen ja puhumiseen. Toisto-menetelmässä ei myöskään käytetä lukemista, kirjoittamista tai opetuspuhetta. Toisto-tuokioissa käytetään opetuskuvia ja ”puhuvaa sanakirjaa” sekä näytetään mallia apuohjaajan avulla.

Lue lisää tästä.

Kaverikieli-malli

Hankkeessa kehitetään peruskoulun valmistavaan opetukseen Kaverikieli-malli. Sen avulla vasta Suomeen saapuneet vieraskieliset lapset oppivat puhumaan suomen alkeita Toisto-menetelmän avulla. Kaverikieli-mallissa lapset oppivat hyödyllisiä lauseita ja sanoja, jotka tukevat sosiaalista kanssakäymistä, vuorovaikutusta, kuulumisen tunnetta ja kielellistä yhteyttä koulukavereihin ja oppilaitosten henkilöstöön.

Kaverikieli-mallille kehitetään Toisto-materiaalit opettajille ja koulujen henkilökunnalle. Ne tulevat olemaan nimenomaan lasten opettamiseen suunnattuja ja yleisesti koulumaailmassa hyödynnettäviä. Lisäksi ne tullaan julkaisemaan maksuttomasti saataville näille verkkosivuille. Kaverikieli-mallilla halutaan tukea myös kodin ja koulun välistä luottamusta ja yhteistyötä sekä edistää oppilaiden osallisuutta heti kielitaidon alkumetreiltä.

Kaverikieli-malliin kuuluvat myös oppilaitosten ammattilaisille kehitettävät ja järjestettävät maksuttomat koulutukset Toisto-menetelmän ja Kaverikieli-mallin materiaalien käytöstä.

Tavoitteena on, että peruskoulut valtakunnallisesti ottavat Kaverikieli-mallin käyttöönsä.

Mallin juurtumista edistetään kouluttajien koulutuksilla, joiden myötä menetelmä- ja koulutusosaaminen jää alueelle ja oppilaitoksiin sekä ammattialalle.

Huoltajien Toisto -malli

Hankkeen toisena tavoitteena on kehittää oma Huoltajien Toisto -malli niille vanhemmille ja huoltajille, joiden lapset ovat peruskoulun valmistavassa opetuksessa. Sen avulla oppilaitokset voivat tukea huoltajien suomen alkeiden oppimista ja edistää perheiden sisäistä yhdenvertaisempaa kotoutumisprosessia. Tavoitteena on, että vasta Suomeen saapuneet vieraskieliset huoltajat oppivat Toisto-menetelmän avulla arjessa hyödyllisiä suomenkielisiä lauseita ja sanoja. Lisäksi tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulumaailmasta, koulunkäynnistä ja lisätä luottamusta oppilaitosten ammattilaisten ja huoltajien välillä.

Huoltajien Toisto -malliin kehitetään omat materiaalit ohjaajille. Huoltajien Toisto -ryhmät tulevat kokoontumaan 10 kertaa kouluissa tunnin kerrallaan. Toisto-ryhmässä on hyvä olla kaksi ohjaajaa ja enintään 10 oppijaa kerrallaan. Ryhmiä vetävät vapaaehtoiset, vertaisohjaajat (eli suomea osaava huoltajat) tai oppilaitoksen ammattilaiset. Vertaisohjaajina voivat toimia suomenkieliset ja suomea sujuvasti osaavat huoltajat, joilla itselläänkin on lapsia peruskoulussa. Täten suomea opettelevien ja suomenkielisten huoltajien ja vanhempien välinen ryhmätoiminta tukee kielen oppimisen ohella luottamuksen rakentumista ja yhteisöllisyyttä, mitkä vahvistavat vanhemmuutta ja tukevat osallisuutta. Toiminnan ja kielen oppimisen ohella huoltajat pääsevät kielelliseen yhteyteen muiden huoltajien ja koulun henkilöstön kanssa. Tätä kautta toiminnalla tavoitellaan myös tukea hyvinvoinnille koko perheessä ja tukea kotoutumisprosessiin.

Koulujen henkilöstö, vapaaehtoiset ja vertaisohjaajat (suomea osaavat huoltajat) koulutetaan Toisto-menetelmän käyttöön maksuttomissa koulutuksissa ja ryhmien järjestämistä tuetaan konkreettisesti hankkeen toimesta yhteistyökouluissa.

Mallin juurtumista edistetään kouluttajien koulutuksilla, joiden myötä koulutusosaaminen jää alueelle esim. vanhempainyhdistyksiin ja oppilaitoksiin.

Yhteistyö oppilaitosten kanssa

Pilottikoulut ovat peruskouluja Espoosta ja Helsingistä. Alkuvaiheen jälkeen hankkeessa tullaan toteuttamaan Kaverikieli- ja Huoltajien Toisto -mallit myös muilla paikkakunnilla, joiden peruskoulujen valmistavassa opetuksessa on vastasaapuneita, suomea opettelevia lapsia kolmansista maista.

Hankkeen tavoitteena on vuosina 2026-2027 toteuttaa Kaverikieli- ja Huoltajien Toisto -ryhmiä kuuden kunnan peruskoulussa valtakunnallisesti. Yhteistyöstä kiinnostuneet kunnat ja peruskoulut voivat olla yhteydessä hankkeen asiantuntija Minna Savolaiseen, puh. 050 3303132, sähköposti: minna.savolainen (a) toistomalli.fi

Ohjaajien materiaalit

Kaverikieli- ja Huoltajien Toisto -mallien materiaalit opetusalan ammattilaisille, vertaisohjaajille ja vapaaehtoisille tullaan julkaisemaan hankkeen edetessä näillä verkkosivuilla.

Sosiaalista suomea – Toisto-menetelmä kouluihin -hanke

Hanketta rahoittaa Euroopan unionin Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto (AMIF). Hanke on kolmevuotinen ajalla 17.2.2025-16.2.2028.

Lisätietoja hankkeen asiantuntija Minna Savolaiselta, puh. 050 330 3132 tai sähköpostitse: minna.savolainen (a) toistomalli.fi ja kouluttaja Svetlana Widgreniltä, puh. 050 339 9480 tai sähköpostitse: svetlana.widgren (a) toistomalli.fi

Hanke on nimeltään Sosiaalista suomea -Toisto-menetelmä kouluihin. Englanniksi hankkeen nimi on Friendly Finnish – Toisto Method in Schools Project.

Tilaa uutiskirje

Julkaisemme verkostomme vapaaehtoisille tarkoitettua uutiskirjettä viisi kertaa vuodessa.
Valitse uutiskirje:

Sähköpostiosoitteesi: